Työterveyshuollon kilpailuttamisella säästöjä ja hyvinvointia

Työterveyshuollon kilpailuttaminen on tehokas keino optimoida yrityksen työterveyhuollon kustannuksia ja parantaa Työterveysyhtiöiden palveluvastetta. Vuonna 2025 näkökulmat kilpailuttamiseen ovat siirtymässä pelkästä kustannusten säästämisestä kohti kokonaisvaltaisempaa arvoa tuottavaa yhteistyötä. KIlpailuttaminen ei nimittäin tarkoita huonompaa työntekijäkokemusta, vaan tilanne saattaa olla jopa päinvastoin.

Työterveyshuollon kilpailuttamisella voidaan varmistaa henkilöstölle oikeat palvelut kustannustehokkaasti. Kun organisaation nykytila ja tuen tarve on selkeästi tunnistettu, kilpailutus voidaan rakentaa selkeiden määrittelyjen pohjalle. Onnistunut työterveysyhteistyö auttaa tunnistamaan organisaation työkyvyttömyysriskejä ajoissa ja puuttumaan ko. riskeihin hyvissä ajoin.

  • Ennaltaehkäisevien palveluiden rooli: Yksilöityjä ratkaisuja, kuten digitaalista terveysseurantaa, yhdistetään yhä useammin perinteisiin palveluihin.
  • Dataohjautuva johtaminen: Työterveysdataa hyödynnetään strategisen päätöksenteon tukena.
  • Kestävä kehitys: Yritykset odottavat palveluntarjoajiltaan ratkaisuja, jotka tukevat sekä henkilöstön hyvinvointia että organisaation kestävää kehitystä.

Kilpailutuksella täsmennetympää työkykyjohtamista

1. Tavoitteiden määrittely

Organisaation on selvitettävä strategiset tavoitteet työterveyshuollolle. Onko pääpaino kustannusten hillinnässä, henkilöstön hyvinvoinnin parantamisessa vai molemmissa?

2. Palvelutarpeen analyysi

Analysoi nykyiset palvelut ja tunnista mahdolliset puutteet tai kehityskohdat. Tämä antaa selkeän kuvan siitä, mitä palveluntarjoajilta kannattaa pyytää.

3. Laadulliset ja taloudelliset kriteerit

Palvelun laadun ja taloudellisten tekijöiden arvioinnin tulee olla tasapainossa. Edullisin tarjous ei aina ole paras eikä kustannustehokkain, jos palveluiden laatu ei vastaa tarpeita. Myös palveluunohjaus on hyvä ottaa tässä vaiheessa huomioon. Esimerkiksi suora ohjaus fysioterapeutille voi olla järkevämpää, kuin lääkäriltä lähetteen haku.

4. Kumppanuuden rakentaminen

Kilpailutuksen päätyttyä on olennaista luoda vahva kumppanuus palveluntarjoajan kanssa. Tähän sisältyy selkeiden tavoitteiden asettaminen, roolit ja vastuut, jatkuva vuoropuhelu ja palveluiden säännöllinen arviointi. Kumppanuus, missä selkeä vaatimustaso on korkealla, tyydyttää sen molempia osapuolia pitkäjänteisesti.

Työterveyssopimuksen kilpailuttaminen säästää tyypillisesti noin 20 prosenttia kustannuksista ja palvelumme takaisinmaksuaika on noin 1-12 kk.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä niin käydään tarkemmin läpi, kuinka voimme auttaa!

Antti Lastunen