Lähtötilanne

Emkine auttoi Osuuskauppa KPO:ta uudistamaan työterveyshuollon palvelunsa. KPO:n vanha työterveysyhteistyö, jossa oli monia yksittäisiä sopimuksia eri toimijoiden kanssa, ei enää toiminut ja heräsi ajatus siitä, että uudistusta tarvitaan. Haastetta uudistukseen lisäsi myös se, että KPO toimii laajalla alueella ja oli tärkeää löytää työterveyshuollon yhteistyökumppani, joka pystyisi tarjoamaan jokaiselle alueelle toimivaa yhteistyötä.

KPO:n henkilöstöjohtaja Leif Lindbergin mukaan Emkinen osaaminen ja näkemys oli tärkeässä roolissa, kun lähdettiin rakentamaan uutta mallia näissä haastavissa olosuhteissa.

Ratkaisu

Emkine kilpailutti toimijat ja järjesti sopimuksen yhden toimijan kanssa. “Emkine pystyi luomaan monia eri vaihtoehtoja, joista saimme valita juuri meille sopivan mallin”, Lindberg sanoo. “Samassa yhteydessä Emkine lähti rakentamaan mallia, jonka avulla työkykyjohtamisen ohjausryhmätoiminta saataisiin käynnistymään alueella ja määriteltiin selkeät roolit sekä toimiva paketti, jossa työterveyshuolto, työeläkevakuuttaja ja tapaturmavakuuttaja toimivat yhteistyössä kanssamme parantaaksemme toimintaa edelleen. “

Vaikutukset

Lindbergin mukaan uudistuksella on ollut monia positiivisia vaikutuksia KPO:n toimintaan: “Asiat on saatu konkretisoitua. Rakennettujen mittaristojen avulla seuraaminen on helpottunut ja konkreettisia vaikutuksia on saatu aikaan. Uutta toimintasuunnitelmaa tehtäessä valittiin tarkasti ne palvelut, jotka työterveyshuoltoon kuuluvat ja nyt teemme oikeasti niitä asioita, jotka tukevat työkykyä ja ne osa-alueet, jotka eivät ole suoranaisesti työkykyyn vaikuttanut, ovat jääneet pois. Tämän avulla kustannuksia on saatu leikattua ja olemme saavuttaneet merkittäviä säästöjä työterveyshuollon kustannuksissa kuitenkaan vaarantamatta työterveyden sisältöä ja laatua.”

“Emkinen vahvuus on ehdottomasti työterveysalan tuntemus ja näkemys siitä, mitä sen tämän päivän isolla yrityksellä tulee olla. Yhteistyö toimi mutkattomasti, sillä Emkinellä oli selkeät toimintatavat, kuinka prosessit vietiin läpi ja tämän lisäksi aikataulussa pysyttiin hyvin. Lisäksi Emkine on kiinnostunut asiakkaistaan myös kilpailutuksen jälkeen: Emkineä kiinnosti, miten uudistus on lähtenyt menemään eteenpäin ja jälkikäteen tapahtunut yhteydenpito asiakkaaseen on toiminut loistavasti. Emkine pystyi pitämään lupauksensa ja pystyimme Emkinen palveluiden avulla toteuttamaan sen, mitä luvattiin!”, sanoo Lindberg.

Share This