Helsingin Ensikoti vauvaperheen asialla

Helsingin Ensikoti vauvaperheen asialla

Helsingin ensikotiyhdistys tekee tärkeää työtä yhteiskunnan pienimpien eteen. Sen tarkoituksena on taata turvallinen alku elämään silloin, kun vauvaperheen elämänhallinta ei ole kunnossa. Kriisin tai haasteellisen elämäntilanteen keskellä perhe tarvitsee tiivistä tukea. Arjen ja vuorovaikutuksen tuki takaa, että uudella perheenjäsenellä on hyvät lähtökohdat elämässä.

Ensikotiyhdistyksellä on kolme toimipaikkaa Helsingissä ja kaksi Espoossa. Sen toiminnan ydin on haasteellisessa elämäntilanteessa olevien vauvaperheiden tapaaminen ja auttaminen ensikodeissa, avopalveluissa ja puhelimitse. Sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattilaiset takaavat, että alle vuoden ikäiset vauvat saavat vaatimansa hoidon ja turvan.

Työtekijöiden tehtävänä on rakentaa vauvaperheille turvallinen elämänrytmi kaaoksen tilalle. Tavoitteena ensikodin yksiköissä on muodostaa yhteisö, jossa asiakkaat yhdessä opettelevat tarpeellisia vauvaperheen arjen taitoja ja vauvan ja vanhempien myönteistä vuorovaikutusta. Yhteinen ruokailu on vain yksi esimerkki arjen tarpeellisista taidoista, joita ensikodissa opitaan. Vauvaperheen hakeutuessa ensikotiin hätä on monesti jo suuri. Tämä saattaa olla rankkaa myös työntekijöille.

”Suurin haaste, jonka työntekijämme kohtaavat, on psyykkinen kuorma vauvan hädästä. Haasteet vanhemmuudessa johtavat siihen, ettei vauvan saama hoiva ole riittävän hyvää. Vanhemmuus ei myöskään rakennu hetkessä.” toteaa Helsingin ensikotiyhdistyksen toiminnanjohtaja Kirsi-Maria Manninen.

Manninen kertoo, että ensikoti on panostanut jo pitkään henkilöstön työhyvinvointiin. Ensikoti hankkii ulkopuolisena palveluna säännöllisesti työnohjauksen tukea asiakastyön haasteisiin. Lisäksi ikääntyviä työntekijöitä on tuettu erillisellä ohjelmalla ja henkilökuntaa rohkaistaan käyttämään psykologin tukea tilanteen niin vaatiessa. Tästä huolimatta keväällä 2018 ensikoti oli ajautunut tilanteeseen, jossa mittavista panostuksista huolimatta työterveyshuollon kulut jatkoivat nousemista eikä merkittäviä muutoksia sairauspoissaolojen määrissä ollut havaittavissa.

”Tuntui, että pitäisi saada enemmän tuloksia sillä panoksella, jonka ensikotiyhdistys ohjasi työhyvinvointiin”, Manninen toteaa.

Tämän haasteen ratkaisemiseksi ensikotiyhdistys otti yhteyttä Emkineen. Emkine lähti mielellään mukaan tukemaan Helsingin Ensikodin tekemää arvokasta työtä. Emkinelle yhteistyö on erityisen merkityksellistä, kun työntekijöiden parempi jaksaminen heijastuu loppukädessä myös tuen tarpeessa olevien vauvaperheiden parhaaksi.  

Kirsi-Maria Mannisen mukaan Helsingin Ensikodin ja Emkinen yhteistyön ensimmäiset tulokset olivat nopeasti nähtävillä:

”Merkittävintä oli muutos suhtautumisessamme työterveyshuoltoon. Aikaisemmin yritimme määritellä tavoitteita, mutta hyväksyimme liian helposti palveluntuottajan standardipaketit. Emkinen mukaantulon jälkeen osasimme vaatia työterveyshuollolta tarkkoja tuloksia tekemämme oman työn lisäksi. Konkreettiset tavoitteet ja yhteinen tulosten arviointi ovat saaneet työterveyshuollon keskittymään meidän tulokselliseen toimintaan entistä fokusoidummin.”

Mannisen mukaan Emkine toi mukanaan uudenlaisen asenteen työterveysyhteistyöhön. Aktiivinen, kriittinen ja yhteistyökykyinen asiakas saa enemmän irti työterveyden palveluntuottajasta.

Helsingin ensikotiyhdistys ja Emkine päätyivät yhdessä työterveyden toimintasuunnitelmaan, jonka pohjana oli yhteistyön tehostus jo aikaisemmin työterveydestä vastanneen palveluntuottajan kanssa. Emkinen palvelun ansiosta palveluntuottaja tulikin ensikotia huomattavasti vastaan sopimusehdoissa ja säännöllinen tulosten seuranta aloitettiin. Manninen on tyytyväinen yhteistyöhön Emkinen kanssa:

”Vahva kokemus työterveyshuollon kentästä ja rohkaisu ottaa itse ohjat prosessissa nousivat esiin. Opimme, että työterveyshuoltoa kilpailuttaessa näkökulma pitää olla asiakkaan, ei palvelutuottajan. Lisäksi Emkinen vastuuhenkilö pystyi alan ammattilaisena kyseenalaistamaan ja ravistelemaan vanhoja toimintatapoja.”

Yhteistyö Emkinen kanssa toi merkittäviä muutoksia ensikodin työterveysyhteistyöhön. Ensikoti työnantajana otti entistä suuremman vastuun työkykyisyydestä ja osasi määritellä ja tarkentaa tavoitteet. Lisäksi työterveysyhteistyössä pystyttiin määrittämään ne palvelut, jotka todella parantavat työkykyä ja saavuttamaan myös kustannussäästöjä. Käyntiperusteisen laskutuksen sijaan ensikoti keskittyy nyt siihen mitä tehdään ja mikä on sen vaikuttavuus työkykyyn.

Emkinen ja Helsingin ensikotiyhdistyksen yhteistyö on lähtenyt käyntiin menestyksekkäästi ja se tulee jatkumaan tulevaisuudessa. Tutustuttuaan ensikodin ensiarvoisen tärkeään työhön Emkinen henkilökunta halusi myös tukea yhdistystä antamalla joululahjaksi innovatiivisen ja osallistavan menetelmän työntekijöiden tueksi. Emkinen luotsaamissa työpajoissa etsitään käytännöllisiä ratkaisuja työntekijöiden paremman jaksamisen tueksi.

”Ensikodin palvelu on ollut Emkinelle hyvin palkitseva. Ihmisen elämän alkua on tuettava kaikin mahdollisin keinoin”, sanoo Emkinen johtaja Antti Lastunen.

Lisäksi Emkine jatkaa ensikodin tukemista työterveysyhteistyössä ja on tiiviisti mukana, kun ensimmäiset uuden työterveysohjelman mukaiset arviointitapaamiset koittavat keväällä.

Helsingin Ensikodissa katsotaan luottavaisesti eteenpäin. Vaativassa työympäristössä työntekijöiden työkyky on ensiarvoisen tärkeä.

”Olemme todella iloisia, että Emkine lähti mukaan luomaan vaikuttavaa, mutta myös erittäin kustannustehokasta toimintatapaa. Emkinen mukanaan tuoma ajattelu, jossa ensikoti on itse työterveysyhteistyön johdossa, on tarkoitus tuoda koko organisaatioon”, Kirsi-Maria Manninen toteaa.

Share This