Blogi: Työterveyshuollon palveluiden ketterää kehittymistä hidastavat niiden tuottajien arvot

Työterveyshuollon organisaatioiden henkilöstöstä vallitseva osa on DISC- persoonallisuusanalyysin mukaisia S-tyyppejä.

Tutkimusten mukaan työterveyshuollon konseptit ovat olleet kovin pysyviä työelämän ja asiakkaiden tarpeiden muuttuessa. Tämä saattaa johtua siitä, että työterveyshuollon organisaatioiden henkilöstöstä vallitseva osa on DISC-persoonallisuusanalyysin mukaisia S-tyyppejä, jotka temperamenttityypiltään eivät elastisesti taivu muutokseen.

Lisäksi tutkimuksissakin on todettu terveydenhuollon organisaatioiden arvohierarkioiden estävän yhteistyössä asiakkaan hyväksi kehittymistä ja kehittämistä.

Terveydenhuollon henkilöstön S-tyypeille tyypillinen käyttäytyminen juontaa juurensa heidän arvoistaan

Schwartz (1992) on identifioinut 10 universaalia perusarvoa, jotka on kuvattu alemmassa kuvassa. Arvokehälle on poimittuna suomalaisten valtakunnallisten isojen yksityisten terveydenhuollon organisaatioiden arvoja keltaisilla kehyksillä. Terveyshuollon organisaatioiden arvot sijoittuvat universaaliin ja lähipiirin hyvään sekä turvallisuuteen (kuvassa punainen rajaus).

Koska julkisia terveydenhuollon palveluita tuottavat nykyään yksityiset terveydenhuollon organisaatiot, kenties myös isojen valtakunnallisten yksityisten terveydenhuollon organisaatioiden toiminnassa näkyy valta arvona. Terveydenhuollon hierarkisuus ja heikko kyvykkyys sisäiseen ja ulkoiseen yhteistyöhön ja kehittämiseen sijoittuu kartalla pysyvyyteen.

Arvot ovat suhteellisen pysyviä ja luovat pohjan motivaatiolle

Organisaatioiden arvot on usein työstetty ylimmän johdon hiihtoretkien lomassa Levillä suurin piirtein tiistain ja sunnuntain välisenä yönä. Ylin johto voi olla organisaatiossaan laveankin välimatkan päästä asiakasrajapinnan työn sankareista, eikä henkilöstö usein pääse mukaan työstämään organisaation arvoja ja edelleen vaikuttamaan yrityksen strategiaan ja visioon. Siksi onkin syytä kyseenalaistaa onko yritysten arvot aina koko henkilöstön sisäistämät arvot.

Kartalle on poimittuna myös kansainvälisesti menestyneen yrityksen – Koneen – arvot vihreällä. Miten jatkuvasti uudistuva, innokas yhdessä tekijä ja asiakasta ilahduttava Kone löytää omiin arvoihinsa sopivat työterveyshuollon konseptit ja kumppanin, joka tuottaa sille arvoa, kun se sijoittuu terveydenhuollon organisaatioiden kanssa paljolti vastakkaisille puolille karttaa?

Kartassa on niin ikään sinisellä Suomen jääkiekkomaajoukkueen arvot. Voisivatko suomalaiset työterveyshuollon organisaatiot kasvaa tekemään yhdessä toisiaan ja asiakkaita kunnioittaen, pitämään hauskaa ja tavoittelemaan erinomaisuutta?

Vielä tänään ainakin tässä on kaksi eri maailmaa, jotka eivät kohtaa vaan törmäävät: menestyvien joukkueiden tekemisen meininki, pilke silmäkulmassa, ketteryys ja tahto olla erinomainen ja terveydenhuollon jäykkä staattisuus ja diversiteetin puute.

 

 

 

 

Hanna Heiskanen
palvelujohtaja

Kirjoittaja on Emkinen palvelujohtaja, jolla on moninainen työkokemus työterveyshuollon palveluiden tuottamisesta ja SOTE-kehittämisen ja -johtamisen tutkinto. Hänen erityisosaamistaan on palvelumuotoilu.

Share This