Blogi: Kuinka saada sairauslomaa?

18.05.2015

 

Työkaveri oli koulutuksessa perehtynyt Google-tilastoihin. Vuonna 2014 kahdeksanneksi yleisin Kuinka-alkuinen Google-haku Suomessa oli ”Kuinka saada sairauslomaa”. Uteliaana sitten tein tuon haun, ja kyllähän sieltä monenmoisia neuvoja löytyy.

Käytännön lääkäriä tällainen yllättää ja hämmästyttää. Vastaanotolla hyvin harvoin tulee sellainen olo, että potilas olisi hakemassa sairauslomaa johonkin muuhun tarpeeseen kuin oikeaan työkyvyttömyyteen. Kieltämättä kuitenkin joskus tällaisia ajatuksia on tullut mieleen, ja usein potilas on silloin valitellut selkäkipua tai jotakin muuta epämääräistä kipua, jonka olemassaoloa on mahdotonta ulkopuolisen kiistää.

Työnantajilla on joskus sellainen käsitys, että turhista sairauspoissaoloista päästään, kun vaaditaan lääkärintodistus jokaiselta sairauspoissaolopäivältä. Ei työterveyslääkäri kuitenkaan mikään Sherlock Holmes ole. Huijari huijaa ketä tahansa. Suomella ei olisi varaa siihen, että sairaaksi ilmoittautuminen kuuluu heikosti työssä viihtyvän työntekijän keinovalikoimaan.

Mistä sitten apua esimiehelle, jos tuntuu, että työpaikalla ollaan turhaan sairauspoissaoloilla? Ensin kannattaa tarkistaa neljä perusasiaa: tietääkö työntekijä tehtävänsä, onko osaaminen kunnossa, kykeneekö työhönsä ja vasta viimeisenä, viitsiikö, onko motivaatio kunnossa? Jos ongelma on työkyvyssä, työterveyshuolto voi auttaa järjestämällä työterveysneuvotteluja, joissa poissaolojen syitä voidaan tutkia tarkemmin työntekijän, esimiehen ja työterveyshuollon kesken.

Lyhyitä sairauslomia on eniten aloilla, joissa on paljon nuoria, vielä työhönsä sitoutumattomia työntekijöitä. Kyse saattaa olla myös siitä, että työelämätaidot ovat vielä oppimatta. Emkine tarjoaa yrityksille First Point of Contact -palvelua puhelimitse, jossa sairastapauksessa työntekijä soittaa Emkinen kokeneelle terveydenhoitoalan ammattilaiselle. Hoidon arvioinnin lisäksi puhelinpalvelu on myös omahoidon ja työelämätaitojen ohjausta sekä vasta tarvittaessa ohjausta myös lääkäriin.

Palvelulla on saavutettu erinomaisia tuloksia tarpeettomien lääkärissä käyntien, liittyvien tutkimusten ja sairauspoissaolojen vähentymisenä. Palvelulla on kyetty puuttumaan varhaisessa vaiheessa toistuviin lyhyisiin sairauspoissaoloihin ennen kuin niistä muodostuu isompi ongelma. Lisäksi työntekijät ovat olleet saamaansa palveluun erittäin tyytyväisiä, vaikka yhä useampi palvelukokemus päätyy muuhun ratkaisuun kuin sairauspoissaoloon. Perusteettomalle sairauslomalle voi löytyä siis rakentavampia ratkaisukeinoja.

liira_uutinen.jpgHelena Liira

Kirjoittaja on Emkinen asiantuntijalääkäri, jolla on yli 25 vuoden kattava kokemus yleis- ja työterveyslääketieteestä sekä terveydenhuollon johtamisesta. Helenan julkaisutoiminta sisältää 107 eri julkaisua, joiden aiheina mm. tuki- ja liikuntaelinsairaudet, kliininen epidemiologia ja hengitystieinfektiot.

Share This