Blogi: Saako esimies palvelua työterveyshuollosta?

09.03.2015

Työterveyshuollot tarjoavat erilaisia palveluita eri yrityksille. Työterveyshuollon palveluiden ostajan on usein vaikea tietää, mitä valita ja miten kilpailuttaa palveluiden tarjoajia. Työterveyshuollolta odotetaan vaikuttavuutta; sen osoittaminen ja mittaaminen ovat edelleen haastavia tehtäviä kenelle tahansa.

Yksi käytännöllinen tapa selvittää työterveyshuollon vaikuttavuutta kuitenkin on olemassa. Vaikuttavuudesta saa helposti käsityksen, kun kysyy esimiehiltä, saavatko he palvelua työterveyshuollosta. Tässä en nyt tarkoita sitä, miten esimiehet pääsevät itse hoidattamaan vaivojaan työterveyshuollossa. Useimmat esimiehet joutuvat ennen pitkää tekemisiin työntekijän työkykyongelman, päihteiden käytön, motivaation lopahtamisen tai muun esimiestyön haasteen kanssa.

Vaikuttava työterveyshuolto kykenee tarjoamaan palveluita näihin tilanteisiin. Useimmiten ainakin kolme keskeistä asiaa toimii silloin, kun asia on hyvässä hoidossa: saatavuus, luotettavat yhteyshenkilöt ja toimivat käytännöt.

Esimiesten työkykypalvelun saatavuus on eri asia, kuin se miten vastaanottoaikoja saa varatuksi työterveyshuoltoon. Esimiehen asia voi olla polttava, jolloin on saatava yhteys työterveyteen samana päivänä, esimerkiksi kun työntekijä tulee päihtyneenä työpaikalle. Hyvä työterveyshuolto antaa suoran puhelinnumeron yhteyshenkilölle tai järjestää nopeasti toimivan soittopyyntöjärjestelmän.

Luotettava yhteyshenkilö voi olla työterveyshoitaja tai –lääkäri tai muu terveydenhuollon ammattilainen, joka hahmottaa työpaikan odotukset työterveyshuollolle ja toimii niiden mukaan. Jos työpaikalla on tällaiset luottohenkilöt käytössään, kilpailutuksia tapahtuu harvoin. Alalla kysytään vielä harvoin referenssejä aikaisemmista asiakassuhteista, niin voisi kuitenkin hyvin tehdä.

Osa työterveyshuolloista on ymmärtänyt, että esimies on työterveyshuollon tärkeä asiakas ja kehittänyt myös toimivia käytäntöjä palvelemaan tätä asiakassuhdetta. Esimerkiksi työterveyshoitaja voi oma-aloitteisesti soittaa esimiehelle kerran kuussa ja kysyä, miten siellä teillä menee. Muutostilanteissa on saatu hyviä kokemuksia sellaisesta käytännöstä, jossa työterveyslääkäri haastattelee systemaattisesti kaikki esimiehet, selvittää heidän esimiestyönsä haasteet muutostilanteessa sekä mahdollisesti tarvittavan työkyvyn tuen henkilöstölle muutostilanteessa. Esimiehen tuen saanti ongelmatilanteisiin on myös työntekijöiden etu.

liira_uutinen.jpgHelena Liira

Kirjoittaja on Emkinen asiantuntijalääkäri, jolla on yli 25 vuoden kattava kokemus yleis- ja työterveyslääketieteestä sekä terveydenhuollon johtamisesta. Helenan julkaisutoiminta sisältää 107 eri julkaisua, joiden aiheina mm. tuki- ja liikuntaelinsairaudet, kliininen epidemiologia ja hengitystieinfektiot.

Share This